Pētījuma rezultāti: Tikai 19% Latvijas iedzīvotāju ikdienā NEmēdz pārvietoties ar automašīnu

No 2011.gada 16. līdz 22.septembrim Eiropā un arī Latvijā notiek jau desmitā Eiropas mobilitātes nedēļa (EMN), kurā piedalās simtiem Eiropas pilsētu, tajā skaitā arī Latvijas pilsētas. Šajā nedēļā iedzīvotāji tiek aicināti iesaistīties visdažādākajos pasākumos, kas šogad popularizē resursu ziņā efektīvas alternatīvas vieglajiem automobiļiem. „Zaļā josta”, aktīvi iesaistoties Latvijas vides stāvokļa uzlabošanas akcijās, šogad ir Rīgas domes Satiksmes departamenta (RDSD) rīkotās Eiropas mobilitātes nedēļas atbalstītāja, un septembrī veica aktuālu pētījumu par Latvijas iedzīvotāju transporta lietošanas ikdienas paradumiem.

Pētījumā secināts, ka automašīna kā neatņemams ikdienas pārvietošanās līdzeklis dominē pilsētas transportā. Tikai 19% Latvijas iedzīvotāju ikdienā nemēdz pārvietoties ar privāto vai dienesta automašīnu. Gandrīz puse aptaujāto jeb 49% respondentu automašīnu izmanto katru dienu, savukārt ar sabiedrisko transportu ik dienas pārvietojas vien piektā daļa iedzīvotāju. Pētījumā arī atklāts, ka ar videi tik draudzīgo velosipēdu ikdienā pārvietojas vien 6% respondentu.

„Zaļā josta” analizēja arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datus par pēdējiem 5 gadiem, kuri atklāja, ka līdz ar ekonomisko krīzi gan pirmreizēji, gan vairākkārtēji reģistrēto automobiļu skaits strauji kritās. Tādējādi maksātspējas samazināšanās dabiskā veidā veicināja vides saudzēšanu un piesārņojuma mazināšanos. Tas notika pateicoties faktam, ka cilvēki ikdienā atteicās no auto, pārsēžoties sabiedriskajā transportā vai biežāk ejot kājām. Taču, līdz ar ekonomiskās situācijas uzlabošanos, arī automobiļu skaits strauji audzis. Šī gada pirmajos astoņos mēnešos tika reģistrēti vairāk kā 38 000 jauni transportlīdzekļi, kas ir par 1700 vairāk, kā pērn visa gada griezumā. Turpinoties šādai tendencei var strauji aktualizēties gaisa kvalitātes jautājumus.

Svarīgs faktors transportlīdzekļu izvēlē cilvēkiem ir transportlīdzekļa pieejamība, otrajā vietā atstājot finansiālo izdevīgumu. Diemžēl transportlīdzekļa ietekme uz vidi mūsu sabiedrības skatījumā ir vismazsvarīgākais faktors.

Tomēr pēdējā gada laikā aizvien vairāk cilvēku ir sākuši ikdienā pārvietoties ar velosipēdu. 17% iedzīvotāju min, ka pēdējā gada laikā biežāk sākuši izmantot velosipēdu kā ikdienas pārvietošanās līdzekli. 27% respondentu atzīst, ka retāk izmanto privāto vai dienesta automašīnu.

„Zaļā josta” vēlas aktualizēt videi draudzīgu transportlīdzekļu izvēli un EMN akcijas “Diena bez auto" ietvaros aicina cilvēkus iespēju robežās mazināt savas ikdienas gaitu laikā radīto CO2 daudzumu. Tas attiecas ne tikai uz atteikšanos ikdienā braukt ar auto, bet arī censties savā ikdienā ieviest citus videi draudzīgus paradumus, piemēram, šķirot makulatūru un nodot to pārstrādei, tādējādi pasargājot no izciršanas mežus, kas ir vitāli svarīgi CO2 absorbcijai.