Jaunumi 2010 /

2009. gada videi draudzīgie tirgotāji

Atpakaļ

2010. gada 22. janvārī ar svinīgu apbalvošanas ceremoniju noslēdzās konkurss „Videi Draudzīgs tirgotājs 2009”, oficiāli paziņojot to Latvijas tirgotāju vārdus, kas ar saviem darbiem vides labā ir izcīnījuši titulu tikt godātiem par videi draudzīgiem. Šogad konkursam pieteicās 55 tirgotāji no visas Latvijas, no kuriem nepieciešamo punktu skaitu, lai iegūtu titulu „Videi Draudzīgs tirgotājs” savāca 11 tirgotāji. Savukārt par konkursa uzvarētājiem, kas balvā saņem īpašus šo titulu apliecinošus apbalvojumus, kļuva 6 no 11 laureātiem.

Nominācijas „Videi Draudzīgs tirgotājs 2009” apbalvošanas ceremonija norisinājās 22. janvārī Vides ministrijas 13. gs. zālē. Uzvarētājus sveikt bija ieradušies un pateicības vārdus laureātiem teica biedrības „Latvijas Zaļā Josta” valdes priekšsēdētāja Velga Vilciņa, dāvājot simbolisku apbalvojuma lentu zaļo jostu, Vides ministrs Raimonds Vējonis, pasniedzot diplomus, un konkursa rīkotājs – Latvijas Tirdzniecības kameras prezidents Henriks Danusēvičs, kas laureātiem dāvāja interesantu piemiņas balvu – zaļo pulksteni, kura darbības pamatā ir ūdens mehānisms.

Konkursa „Videi Draudzīgs tirgotājs 2009” uzvarētāji ir:

Veikali

1. SIA „Stendera ziepju fabrika” veikals Berga bazārā, objekta vadītājs Jānis Strazdiņš (Rīga).

2. I.K. Ciprese LLBA, mākslas salons „Pie Sīpolnieka”, objekta Lolita Bērziņa (Jēkabpils).

3. SIA „Palete A”, ziedu veikals „Palete”, objekta vadītāja Anita Rubene ( Jelgava).

4. SIA „Rika IK”, pārtikas veikals „Rika”, objekta vadītāja Anita Birkmane ( Talsi).

Ēdināšanas uzņēmumi 

1. SIA „Krāslava D”, ēdamnams „Daugava”, objekta vadītāja Viktorija Ižika (Krāslava).

Viesnīcas, viesu nami

1. SIA „Jumurdas atpūtas komplekss”, sporta un atpūtas centrs, objekta vadītāja Kristīne Freimane (Madonas rajons, Jumurda).

Tie uzņēmumi, kas savāca titulam „Videi Draudzīgs tirgotājs 2009” nepieciešamo punktu skaitu, bet vien par dažiem punktiem atpalika no uzvarētājiem, ir:

Veikali

1. SIA „Zepter International Baltic”, salons- veikals, objekta vadītāja Irīna Vilde (Rīga).

2. SIA „Jysk Linnen’n Furniture”, veikals Jysk, objekta vadītāja Karina Ševcova (Rīga, Slokas iela 115).

3. SIA „Krāslava D”, pārtikas veikals „Kristīne”, objekta vadītāja Zinaīda Vaivode (Krāslava).

Ēdināšanas uzņēmuni

1. SIA „Krāslava D”, kafejnīca „Mārīte”, objekta vadītāja Regīna Šakele (Krāslava).

2. SIA „Jumurdas atpūtas komplekss”, sporta un atpūtas centra restorāns, objekta vadītāja Kristīne Freimane (Madonas rajons, Jumurda).

 

Konkursā tika vērtēti tirdzniecības, ēdināšanas un pakalpojumu sniegšanas uzņēmumi 8 grupās- veikali, tirdzniecības centri, aptiekas, degvielas uzpildes stacijas, ēdināšanas objekti, skaistumkopšanas saloni, viesnīcas, sporta un atpūtas centri.

Vērtēšanas kritēriji tika izstrādāti sadarbībā ar „Zaļās jostas” speciālistiem, cenšoties tajos ietvert pašus svarīgākos ilgtspējīgas vides attīstības pamatprincipus un videi draudzīga uzņēmuma svarīgākās prasības. Protams, vides kritēriju izstrādes procesā tika apskatīti neskaitāmi aspekti, kas nosaka uzņēmējdarbības ietekmi uz apkārtējo vidi. Taču no visas šīs kritēriju virknes tika atsijāti paši svarīgākie, kā arī tādi, ko pats uzņēmums spēj novērtēt un izprast to nozīmi. Katram kritērijam tika sniegts īss skaidrojums, tādējādi palīdzot uzņēmējiem izprast to ietekmi uz vidi un ievērošanas nepieciešamību uzņēmumā.

Tā kā konkursa ietvaros tika izdalītas 8 galvenās tirgotāju grupas, katrai grupai tika izstrādāti savi vērtēšanas kritēriji, atkarībā no uzņēmējdarbības veida un specifikas.

Galvenie vērtēšanas kritēriji visām tirgotāju grupām bija vienādi – energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi (energoefektīva apgaismojuma, elektroiekārtu un dzesēšanas iekārtu lietošana, telpu siltināšana), atbildīga attieksme pret radītajiem atkritumiem (iesaistīšanās atkritumu šķirošanas sistēmā un dalīto atkritumu konteineru nodrošināšana gan tirdzniecības vietas darbinieku, gan apmeklētāju vajadzībām, iesaistīšanās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmā), videi draudzīga iepakojuma izvēle (videi draudzīgu maisiņu piedāvājums pircējiem, videi draudzīgu vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu piedāvājums). Liela uzmanība arī tika pievērsta tīrīšanas un telpu uzkopšanas līdzekļiem – vai tie nekaitē videi un cilvēkiem, kas ar tiem strādā. Ēdināšanas uzņēmumiem par nozīmīgu priekšrocību tika uzskatīts svaigu un bioloģiski audzētu produktu izmantojums ēdienu pagatavošanā.

Šogad konkurss „Videi Draudzīgs tirgotājs” norisinājās jau otro gadu pēc kārtas. SIA „Zaļā josta” izsaka pateicību visiem uzņēmumiem, kas pieteicās dalībai konkursā, un cer, ka turpmāk šādas nominācijas noteikšana kļūs par ikgadēju tradīciju, kuras ietekmē Latvijas uzņēmēji centīsies pēc iespējas biežāk un daudzpusējāk rūpēties par vidi un attīstīt videi draudzīgu uzņēmējdarbību.

Konkursu „Videi Draudzīgs tirgotājs 2009” rīkoja Latvijas Tirdzniecības kamera sadarbībā ar „Zaļo jostu”, Vides ministriju un Latvijas Vides aizsardzības fondu.